iGEM-team start campagne crowdfunding

04-09-2019 | 15:35

Het Eindhovense iGEM-team wil dit jaar bijdragen aan de strijd tegen antibioticaresistentie met een snelle detectiemethode voor bacteriën. In de aanloop naar de finale van deze jaarlijkse internationale studentencompetitie, begin november in Boston, is het team een crowdfunding-actie begonnen via de hiervoor bestemde TU/e-site. Het voorlopige doel is om 2.500 euro in te zamelen als bijdrage aan de kosten van deelname aan iGEM.

door Tom Jeltes  foto iGEM Eindhoven

De TU/e vaardigt al jaren een team af naar de iGEM-finale (‘Giant Jamboree’) in Boston, maar nog niet eerder probeerde een team (een deel van) de kosten via crowdfunding bij elkaar te krijgen. De voornaamste bronnen van inkomsten zijn een bijdrage van de universiteit en sponsoring van bedrijven, vertelt teammanager Jeroen Deckers. “Daar staan veel kosten tegenover; alleen al deelname van het hele team aan de finale kost twaalfduizend euro, en daarnaast kost ook het laboratoriumonderzoek veel geld.”

Om de begroting sluitend te krijgen zonder dat de elf studenten van het iGEM-team zelf diep in de buidel moeten tasten voor de reis naar Boston, is daarom dit jaar besloten om een beroep te doen op sympathisanten. “Van andere teams hebben we gehoord dat crowdfunding best goed kan werken”, zegt Yvonne van Mil, binnen het team verantwoordelijk voor de PR. “Het Leidse iGEM-team haalt zo elk jaar meer dan achtduizend euro op.”

Sinds half augustus is daarom een pagina online op het platform dat de TU/e voor crowdfunding heeft geopend, en waar ook de studententeams VIRTUe, TU/ecomotive en Bluejay al campagnes hadden lopen. Hoe groter het bedrag dat je doneert, hoe mooier de beloning die het team daarvoor in het vooruitzicht stelt: vanaf 25 euro word je vermeld op de website, voor 50 euro krijg je een persoonlijk bedankje, en vanaf 100 euro is de gulle gever welkom op de BeNeLux Mini Jamboree, die het team voorafgaand aan de Giant Jamboree op de TU/e-campus organiseert voor alle Nederlandse en Belgische teams. Bij 200 euro krijg je daar nog een persoonlijke video over de competitie in Boston bij.

Het probleem dat het iGEM-team wil aanpakken is antibioticaresistentie: door het overvloedig voorschrijven en slordig gebruik van antibiotica raken steeds meer bacteriën ongevoelig voor dit type medicijnen. “Het punt is dat het nu vaak nog drie dagen kost om te bepalen welke bacterie de infectie veroorzaakt”, zegt Deckers. In de tussentijd geven artsen in veel gevallen al wel antibiotica gericht op de meest waarschijnlijke boosdoeners, legt hij uit. “In het geval van een blaasontsteking zijn dat vijf verschillende bacteriën. Als je daarentegen binnen een uur weet om welke daarvan het gaat, kun je veel gerichter behandelen, in plaats van met hagel te schieten.”

Het plan is om zogeheten fagen in te zetten om de bacteriën te detecteren, vertelt Van Mil: “Fagen zijn een soort virussen voor bacteriën – volkomen ongevaarlijk voor de mens. Elke faag infecteert alleen een bepaalde soort, en vermenigvuldigt zich vervolgens razendsnel zodat de bacterie al binnen een halfuur openbarst. Op dat moment kunnen wij het DNA van de faag detecteren en daarmee de bacterie identificeren.” Voor de detectie willen de studenten een vorm van bioluminescentie gebruiken, waarbij de moleculen oplichten zodra ze aan een specifiek stuk DNA binden dat het team vooraf heeft bepaald met een speciaal voor dit doel geschreven computerprogramma. De groep van hoogleraar Maarten Merkx, een van de wetenschappelijke begeleiders van het team, heeft veel ervaring met dergelijke detectietechnieken.

Voor de tests met de fagen heeft het team contact met het Militair Hospitaal Koningin Astrid in Brussel. Want hoewel de fagen ongevaarlijk zijn voor mensen, mag er in de laboratoria van de TU/e niet mee gewerkt worden. Deckers: “De fagen vormen namelijk een risico voor alle andere experimenten die hier met bacteriën worden gedaan.”