Remote Setups - Help studenten door te gaan met experimenteren

Afgesloten Je kunt niet meer doneren of in actie komen

Help studenten hun experimenten te voltooien. Vanuit huis.

Volledige toegang. Op afstand.

Covid-19 zorgt bij een flink aantal studenten voor vertragingen in de studie. Zo zijn veel studenten afhankelijk van experimenten in laboratoria.

Onze oplossing: Remote Setups. Geautomatiseerde opstellingen die op afstand gemonitord kunnen worden. De experimenten op het hoogste niveau kunnen worden uitgevoerd vanuit huis, zelfs vanuit het buitenland en de kwaliteit van de opleiding blijft gewaarborgd.

Remote Setups bieden:

• Hoge kwaliteit van studie
  • Internationale samenwerkingsmogelijkheden
  • Minder reizen in de toekomst
  • Hogere kwaliteit van experimenten

Draag bij aan het lab van de toekomst!

Voor meer informatie over Remote Setups neemt u contact op met het Surface Photonics Lab.

contactpersoon: Jaime Gómez Rivas

Photonics and Semiconductor Nanophysics group, Department of Applied Physics

e-mail: j.gomez.rivas@tue.nl

Help studenten met het voortzetten van hun experimenten

Zonder compromis of vertraging

De pandemie van Covid-19 zorgt ervoor dat veel studenten vertraging oplopen. Sommige zijn klein, andere meer bedreigend voor de vooruitgang en zelfs de waarde van hun onderwijs en onderzoek. Deze studenten zijn afhankelijk van experimenten die alleen in labs kunnen worden gedaan, waartoe ze beperkt toegang hebben.

Onze oplossing: het introduceren van Remote Setups; experimentele opstellingen met een hoge mate van automatisering, die vanuit huis bediend en bewaakt kunnen worden. Zo kan iedereen weer aan de slag in de labs, met respect voor de 1,5 meter regel. Dit is niet alleen labwerk in het 'nieuwe normaal', het is het lab van de toekomst.

Vanuit huis. Of waar ook ter wereld. Samen.

Inmiddels zijn we allemaal gewend aan Teams-, Zoom- en Hangout-meetings. We hebben ons zo snel mogelijk aangepast aan een situatie waar niemand om vroeg. Maar voor ingenieurs en wetenschappers is alleen praten en theorie doen niet genoeg. Toekomstige ingenieurs en wetenschappers die voor hun Master-, Bachelor- of PhD-opleiding studeren, moeten experimenten van wereldklasse doen en hebben in de meeste gevallen (internationale) samenwerkingen nodig om hun doelen te bereiken.

Hoewel Remote Setups nog steeds geen echte vervanging zijn voor echte menselijke interactie, helpen ze wel. Ze stellen (internationale) studenten in staat hun werk aan hun gezamenlijke projecten te hervatten en maken nieuwe samenwerkingen mogelijk. Samen met collega's van andere universiteiten, instituten of bedrijven aan een experiment werken is bijna net zo eenvoudig als het delen van een scherm in MS Teams.

De praktijk terug in onderwijs en onderzoek

Terwijl we allemaal ons best doen om het meeste te halen uit onderwijs en werk op afstand, ontbreekt het nu vaak aan de mogelijkheid om de laboratoria te bezoeken en te gebruiken. Remote Setups gaan hierbij helpen: ze stellen studenten in staat om de experimenten vanuit huis uit te voeren. In het lab is één persoon aanwezig om kleine aanpassingen uit te voeren en de resultaten te monitoren en de rest werkt thuis zoals in het lab. Zo realistisch en veilig als mogelijk onder deze bizarre omstandigheden.

Lessen voor de toekomst

Met Remote Setups kunnen we ook na Covid-19 profiteren van werken op afstand. Het helpt enorm als we de behoefte aan veel dure, tijdrovende en vervuilende reizen kunnen beperken. Alle partijen die bij het onderzoek betrokken zijn, kunnen op hetzelfde niveau toegang krijgen tot zowel de opstellingen als de resultaten. Dit maakt Remote Setups de ideale oplossing voor internationale samenwerkingen met andere wetenschappers of met bedrijven die ook profiteren van realtime toegang tot de experimenten. Het onderzoek zal opener en transparanter zijn met opstellingen op afstand.

Minder blijkt meer te zijn

Tijdens de lockdown was er al een op afstand bestuurde experimentele opstelling in gebruik. We hebben iets heel onverwachts geleerd: de afwezigheid van mensen in de laboratoria leidde tot betere, consistentere en betrouwbaardere resultaten van onze experimenten. Minder mensen betekenen minder veranderingen in temperatuur, lichtomstandigheden en andere omgevingsvariabelen en verstoringen die gevoelige metingen beïnvloeden.

De productiviteit nam ook merkbaar toe, aangezien er minder mensen elkaar in de weg stonden, kon deze opstelling 24/7 ononderbroken worden uitgevoerd.

Draag bij aan de labs van de toekomst!

We weten dat dit concept werkt. Onze eerste - en tot nu toe enige - opstelling bewijst dat. Maar één is niet genoeg. Met uw hulp willen we 9 andere setups op afstand maken. Met 10 opstellingen kunnen we een groep van 15 tot 20 studenten - waaronder PhD-, Master- en Bachelorstudenten - en meer senior onderzoekers als postdocs, in staat stellen om op een nog hoger niveau te blijven werken of op te leiden dan voor de pandemie. Deze opstellingen zullen ook nieuwe samenwerkingen mogelijk maken met universiteiten en bedrijven over de hele wereld.

Draagt u ook bij om van de labs van de toekomst echt een krachtige realiteit te maken?

Bekijk alle
28-09-2020 | 00:23